28-12-2022

Pojazdy wodorowe we wszystkich głównych gałęziach transportu

Nowa inicjatywa Toyoty, CJPT i prefektury Fukuoka
Toyota, CJPT (Commercial Japan Partnership Technologies Corporation) i władze prefektury Fukuoka zawarły umowę na rozbudowę transportu wodorowego. Współpraca zakłada wprowadzenie elektrycznych pojazdów na ogniwa paliwowe do użytku do branży logistycznej, transportu publicznego i oficjalnych flot instytucji rządowych. 
  • Porozumienie między Toyotą, CJPT a władzami prefektury Fukuoka zakłada m.in.:

    • wprowadzenie flot ciężarówek i samochodów osobowych na ogniwa paliwowe (FCEV) do przedsiębiorstw i instytucji państwowych, 
    • oparcie na tej technologii regionalnego transportu publicznego, 
    • inwestycje w rozwój infrastruktury tankowania wzdłuż głównych autostrad, która umożliwi szerokie wykorzystanie dużych ciężarówek z napędem wodorowym do długodystansowego transportu towarów.

Już w najbliższym czasie w regionie zostaną wprowadzone do użytku lekkie auta dostawcze typu FCEV. Będą one służyły do dystrybucji żywności i towarów codziennego użytku. Z czasem dołączą do nich wodorowe śmieciarki i karetki, a także autobusy wykonujące połączenia regionalne i niewielkie busy obsługujące linie autobusowe na mało zaludnionych terenach. Ostatnim etapem będzie wdrożenie dużych ciężarówek do przewozu towarów na długich dystansach. 

Program rozpocznie się w prefekturze Fukuoka, gdzie mieści się jedna z największych flot ciężarówek w zachodniej Japonii. Z czasem zostanie rozszerzony również na prefekturę Kiusiu. Będzie to wstęp do szerokiej implementacji bezemisyjnych technologii wodorowych w transporcie w skali całego kraju.

Technologia wodorowa to rozwiązanie, bez którego trudno byłoby zrealizować cel neutralności klimatycznej światowej gospodarki do 2050 roku. Zajmuje ono kluczowe miejsce w Strategii Zielonego Wzrostu (Green Growth Strategy) japońskiego rządu. 

W sierpniu 2022 roku własną Wodorową Strategię Zielonego Wzrostu (Hydrogen Green Growth Strategy) ogłosiła również prefektura Fukuoka. Władze regionu są inicjatorem programu wodorowych innowacji, obejmującego m.in.:

  • poszukiwanie nowych technologii nisko- lub bezemisyjnego wytwarzania wodoru,
  • wykorzystania go w zakładach produkcyjnych i w transporcie, 
  • tworzenia gęstej sieci powiązań między różnymi branżami związanymi z wodorem. 

Budowa regionalnego systemu generującego stabilne zapotrzebowanie na to paliwo dla przemysłu i transportu ułatwi także udostępnienie mieszkańcom infrastruktury tankowania ich prywatnych samochodów.

CJPT, czyli Commercial Japan Partnership Technologies Corporation, to spółka joint venture Toyoty, Isuzu, Suzuki i Daihatsu założona w kwietniu 2021 roku. Jej zadaniem jest popularyzacja w samochodach użytkowych najnowszych technologii z dziedziny elektryfikacji, automatyzacji prowadzenia, połączenia w sieci i współdzielenia pojazdów. 

Toyota i CJPT od początku blisko współpracują z samorządem Fukuoki, która jest jednym z liderów wdrażania na dużą skalę technologii wodorowych. W prefekturze produkowany jest niskoemisyjny wodór z odpadów komunalnych. Służy on m.in. jako paliwo do prototypowej Corolli H2 startującej w wyścigach długodystansowych Super Taikyu Series.